19. mar. 2012

DIY: Hæklet puf /// crochet pouf

Now in English! 
Mini has been so kind to make an English translation of the pattern (see below in the comments to find it).

Som lovet kommer her en opskrift på min hæklede puf.
Da jeg har lavet opskriften, efter at jeg har hæklet min puf, må jeg dog bede jer om at bære over med evt. fejl eller andet, der ikke stemmer overens i opskriften. Hvis I opdager sådanne, må I meget gerne fortælle mig det, så jeg kan få det rettet til i opskriften.

Puffen måler cirka 30 cm i højden og 37 cm i diameter og er derfor yderst velegnet som fodskammel. Hvis I mere er på udkig efter en fladere puf, som er velegnet som gulvpude, kan jeg anbefale Yarnfreaks flotte puf. Min puf kan selvfølgelig sagtens varieres i højden og bredden. For en bredere puf laves flere udtagninger. For en højere puf hækles flere omgange uden udtagninger. 

NB! Opskriften er kun til privat brug. Du har hverken lov til at sælge den eller de ting, du laver ud fra opskriften.

Hvad skal du bruge?
- 2-3 nøgler Zpagetti-garn (der kan være forskel på, hvor langt garnet rækker, så det kan være nødvendigt mere mere garn)
- Hæklenål nr. 12

- Fyld: en dyne og en pude

Fremgangsmåde:
NB! Husk at forskyde udtagningerne, så puffen ikke bliver sekskantet.

1.        Lav en magisk ring (se evt. her hvordan) og hækl 6 fm om ringen.
2.        Hækl 2 fm i alle masker (12 fm)
3.        *Hækl 1 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (18 fm)
4.        *2 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (24 fm)
5.        *3 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (30 fm)
6.        *4 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (36 fm)
7.        *5 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (42 fm)
8.        *6 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (48 fm)
9.        *7 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (54 fm)
10.      *8 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (60 fm)
11.-31. Hækl 60 fm omgangen rundt uden at tage ud.
32.       *8 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (54)
33.       *7 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (48)
34.       *6 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (42)
35.       *5 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (36) 
36.       *4 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (30)
37.       *3 fm, hækl 2 fm sammen*. Gentag fra *-* omgangen rundt (24)
38.       Luk af.

Her har jeg så stoppet indtagningerne, så jeg kunne få mit fyld ind i puffen.
Hvis man ikke skal bruge fyldet senere, kan man fortsætte indtagningerne ind til hullet er så lille, at det kan blive syet sammen. Fyldet i min puf er dog en ekstra dyne og hovedpude, og da jeg sandsynligvis får brug for fyldet en anden dag, har jeg valgt ikke at sy hullet til.

For alligevel at få "lukket" puffen har jeg valgt at lave en 'bund', som så lægges ind ved hullet i bunden af puffen (denne geniale idé har jeg fra Yarnfreak, så det kan jeg ikke tage æren for).

Den ekstra bund hækles på samme måde som starten af selve puffen, altså:

1.        Lav en magisk ring (se evt. her hvordan) og hækl 6 fm om ringen.
2.        Hækl 2 fm i alle masker (12 fm)
3.        *Hækl 1 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (18 fm)
4.        *2 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (24 fm)
5.        *3 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (30 fm)
6.        *4 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (36 fm)
7.        *5 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (42 fm)
8.        *6 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (48 fm)

9.        Luk af. 

Jeg vil blive meget glad, hvis I vil være så søde at linke til min opskrift, hvis I bruger den. 
Og så må I også meget gerne vise mig jeres færdighæklede kreationer.

Håber, I kan få glæde af opskriften. :-)

32 kommentarer:

  1. Mange tak for DIT:)
    En 'mindre' bilregning har dog sat en stoppe for indkøb til nye projekter så den må vente...

    SvarSlet
  2. Kære Emilie,
    som du jo ved ,er jeg ikke den store strikker- så jeg bliver nok ikke den der afprøver dit mønster, men puffen ser smuk og enkel ud.
    Tak for din søde hilsen på min blog, det varmede.
    Knus,Dorthe

    SvarSlet
  3. Den er da også blevet helt perfekt den puf, helt rette højde

    Stine:))

    SvarSlet
  4. Wuhuu!!! Har været på udkig efter en sådan opskrift et stykke tid nu. Og hvor er det bare genialt, at det ikke hare er en puf, men også opbevaring af ekstra dyne og pude. Jeg elsker bare sådan funktionelle designs ;-)
    Den skal jeg helt sikkert gemme, og få lavet når tiden byder sig ;-)
    Hvor lang tid tog du ca og at lave den?

    SvarSlet
  5. Wuhuu!!!! Har ledt efter netop en sådan opskrift i et stykke tid nu. Og hvor er det fantastisk, at den har dobbelt funktion, elsker bare funktionelle designs. Men når det er en dyne og pude, er den så ikke blød at sidde på?

    Skal skal helt sikkert harlavet sådan en, når tiden byder sig ;-) Hvor lang tid tog du ca om at lave den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, puffen er ganske blød at sidde på, men jeg bruger den mest som en fodskammel, og så er det faktisk enormt behageligt, at den er så blød. Hvis man hellere vil bruge den som en slags stol, så vil jeg anbefale at lave den større både i omkreds og højde, og så måske fylde den ud med noget, der er lidt hårdere end en dyne.

      Tja, det tog mig i al fald under en måned at lave den. Faktisk kan jeg ikke helt huske, hvor lang tid det tog. Det afhænger jo også af, hvor ofte man kan arbejde på den, for det går hurtigt at hækle i Zpagetti-garn, så den kan laves forholdsvist hurtigt. :-)

      Slet
    2. Okay, tak for svar ...og udskyld de to næsten ens indlæg, troede ikke den første kom på ;-)

      Har du et godt tip, til det billigste sted at købe dette garn?

      Slet
    3. Det er helt ok. :-)
      Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, men du kan prøve at spørge efter det hos din lokale garnbutik, men ellers kan det i al fald købes hos Yarnfreak (http://yarnfreak.dk/). De har et ret stort udvalg af garnet, men jeg er sikker på, at der også er andre net-butikker, der forhandler det... Ang. pris, så tror jeg, at den ligger på nogenlunde det samme hos de forskellige butikker. De steder jeg har set garnet, har prisen været på 75 kr. per nøgle (og sådan et nøgle er pænt stort).
      Håber, det var til hjælp? :-)

      Slet
  6. Hvad er målene på den færdige (og meget smukke) puf? Mvh Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.

      Tak for de pæne ord.
      Den færdige puf måler omkring 30 cm i højden og 37 cm i diameter.
      Den kan dog uden problemer gøres højere ved at hækle flere omgange, og den kan ligeledes gøres bredere ved at tage ud flere gange.

      Slet
  7. Hej. Jeg er ikke så god til at hækle, men er det evt. noget du vil sælge og til hvilken pris? Vh. Mette

    SvarSlet
  8. Hej Mette.

    Tak for din henvendelse.
    Lige pt. har jeg desværre ikke mulighed for at hækle en puf på bestilling og sælge den videre. Den er dog meget let at lave, så jeg vil da kraftigt opfordre dig til selv at kaste dig ud i opskriften. Ellers kan det måske være, at du kender en, som vil hækle den til dig?

    Jeg vil selvfølgelig gerne være til hjælp, hvis du har spørgsmål til opskriften.

    SvarSlet
  9. Hejsa. Wow hvor er den bare FED den skal da være mit første hækleprojekt :-), jeg kan ikke helt se hvad farve det er du har brugt, er det den der hedder lys grå eller mellem grå :-). Tak for inspirationen. Venlig hilsen Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Tak for de pæne ord. Du skal endelig kaste dig ud i projektet. Den er ganske enkelt at hækle.
      Jeg er ikke sikker på, at farven havde et bestemt navn, men den er i al fald det, jeg vil kalde lysegrå. Men du skal da bare hækle den i lige den farve, du har lyst til. :-)
      Held og lykke med projektet.

      Slet
  10. Hej...
    Jeg synes det er en rigtig god løsning i bunden. Derfor har jeg tyvstjålet ideen til den puf jeg har hæklet. Så først din DIY efter jeg havde lavet det mest af puffen i free style. Men kan se det næsten er samme mønster vi er endt ud med - Først lave spiral cirkel, så hækle siderne, hvorefter man tager ind igen.
    Jeg har lige lavet et indlæg om min puf på min blog. Og som tak for ideen har jeg selvfølgelig linket videre til dig. Håber det er ok med linket, ellers må du bare sige til og jeg fjerner det promte :)
    Kh Ditte
    Ha en rigtig god dag

    SvarSlet
  11. Hej.
    Tak for en let opskrift :)
    Jeg er i fuld gang med puffen med kan ikke nøjes med 2 nøgler zpagetti!? Jeg har fulgt opskriften til punkt og prikke, og jeg hækler ret stramt, men alligevel løb jeg tør for zpagetti efter at have lavet puffens sider.... Så et godt råd er at have en ekstra nøgle zpagetti på lager!
    Mvh
    Susanne

    SvarSlet
  12. Hi, I just finished making this gorgeus pouff! Thank you for sharing this pattern - everything was so simple with it!
    Best wishes from Poland!
    ps. you can find "my" pouff on my flickr - http://www.flickr.com/photos/tulipowna/8451524282/
    Marta

    SvarSlet
  13. Åh, jeg er lige blevet forelsket! Men jeg har lært at hækle vi YouTube videoer, så jeg er ikke så god til at forstå opskriften, så derfor har jeg lige et par spørgsmål, inden jeg kaster mig ud i det.

    Du skriver: NB! Husk at forskyde udtagningerne, så puffen ikke bliver sekskantet.
    Hvad betyder det helt præcist?

    Når du skriver: *Hækl 1 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra *-* omgangen rundt (18 fm) - betyder det så, at jeg i det første "hul" skal lave 1 finmaske, det næste hul 2, det næste hul 1 osv. - og så selvfølgelig flere og flere som din opskrift siger.

    Det er nok svært for dig at svare på, så måske jeg selv kan Google mig frem til en video, hvis mønstret har et navn af en slags? ;)

    Håber du kan hjælpe mig lidt på vej her :)

    /Thea

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar og spørgsmål.
      Nu håber jeg, at jeg kan finde ud af at svare på dit spørgsmål, så det bliver forståeligt. Og så du kan kreere en smuk puf. :-)

      Jeg starter lige med dit sidste spørgsmål:
      Når der står, *Hækl 1 fm, 2 fm i næste m*, så betyder det rigtigt nok, at du i første maske skal lave 1 fastmaske, og derefter 2 fastmasker i anden maske osv.

      Ang. det at forskyde at udtagningerne, så er det fordi, hvis dine udtagninger altid ligger det samme sted/over hinanden, så ender det hæklede arbejde med at blive sekskantet og ikke rundt. Med et lidt trænet øje kan du godt se, hvor henne du har lavet udtagning (dvs. der hvor du har hæklet 2 masker i én maske), og så skal du sørge for, at disse udtagninger ikke kommer til at ligge over hinanden. Giver det mening?

      Hvis du prøver at søge på nettet efter hæklede cirkler kan det også være, du kan finde en bedre forklaring på, hvordan du forskyder udtagningerne.

      Jeg håber, mine svar kan hjælpe dig.
      Ellers må du gerne spørge igen. :-)

      God fornøjelse med det!

      Slet
  14. Do you happen to have this pattern in English?

    SvarSlet
    Svar
    1. I am afraid I do not have this pattern in English at the moment, but I should be able to translate it. I will work on that! Thank you for your interest in my project.

      Slet
    2. Here is the English version:

      MATERIALS
      Super bulky yarn
      Crochet hook size 12.75 mm
      Old blanket and pillow

      FINISHED SIZE
      30 cm high x 37 cm diameter

      NOTE
      Stagger increases so ottoman is not hexagonal.

      POUF

      RND 1: Make 6 sc in magic loop.
      RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
      RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
      RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
      RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
      RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
      RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
      RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
      RND 9: 7 sc, inc around (54 sc)
      RND 10: 8 sc, inc around (60 sc)
      RNDs 11-31: Work even next 20 rounds.
      RND 32: 8 sc, dec around (54 sc)
      RND 33: 7 sc, dec around (48 sc)
      RND 34: 6 sc, dec around (42 sc)
      RND 35: 5 sc, dec around (36 sc)
      RND 36: 4 sc, dec around (30 sc)
      RND 37: 3 sc, dec around (24 sc)
      Finish off, weave in ends.

      If desired, you can stuff the pouf now and continue the decrease rounds until you are able to sew closed. I chose to stop here so I can replace the stuffing at a later date, as needed.

      However, to get a “closed” ottoman, I have chosen to make a “bottom” which is then inserted into the hole of the ottoman (I got this brilliant idea from Yarnfreak, so I cannot take credit.)

      BOTTOM COVER

      RND 1: Make 6 sc in magic loop.
      RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
      RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
      RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
      RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
      RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
      RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
      RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
      Finish off, weave in ends.

      Stuff pillows inside pouf. Center cover under edges of pouf to close. If desired, sew in place.

      Slet
  15. Jeg kastet mig ud i projektet. Jeg købte 2 nøgler Zpagettigarn og er kun nået halvvejs fordi jeg er løbet tør for garn. Øv! Og det er ellers nogle ganske store nøgler på ca. 900g. Mon jeg har gjort noget forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Dejligt at høre, at du har mod på at hækle puffen.
      Jeg har før hørt om, at folk har haft brug for mere garn. Det er desværre sådan, at det kan være meget forskelligt, hvor langt Zpagetti-garn rækker, så du har sandsynligvis ikke hæklet for løst. Jeg er bange for, at der nok ikke er andet at gøre, at købe et nøgle mere, og så må jeg vist tilføje i min opskrift, at der kan være forskel på, hvor langt garnet rækker. Beklager, hvis du er blevet meget skuffet.
      Tak for din kommentar.

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. I was able to convert the instructions to English for anyone that needs them (see below). I'll be running to the store to pick up some super bulky yarn this afternoon! Thanks so much for the pattern : )

    MATERIALS
    Super bulky yarn
    Crochet hook size 12.75 mm
    Old blanket and pillow

    FINISHED SIZE
    30 cm high x 37 cm diameter

    NOTE
    Stagger increases so ottoman is not hexagonal.

    POUF

    RND 1: Make 6 sc in magic loop.
    RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
    RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
    RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
    RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
    RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
    RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
    RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
    RND 9: 7 sc, inc around (54 sc)
    RND 10: 8 sc, inc around (60 sc)
    RNDs 11-31: Work even next 20 rounds (60 sc)
    RND 32: 8 sc, dec around (54 sc)
    RND 33: 7 sc, dec around (48 sc)
    RND 34: 6 sc, dec around (42 sc)
    RND 35: 5 sc, dec around (36 sc)
    RND 36: 4 sc, dec around (30 sc)
    RND 37: 3 sc, dec around (24 sc)
    Finish off, weave in ends.

    If desired, you can stuff the pouf now and continue the decrease rounds until you are able to sew closed. I chose to stop here so I can replace the stuffing at a later date, as needed.

    However, to get a “closed” ottoman, I have chosen to make a “bottom” which is then inserted into the hole of the ottoman (I got this brilliant idea from Yarnfreak, so I cannot take credit.)

    BOTTOM COVER

    RND 1: Make 6 sc in magic loop.
    RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
    RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
    RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
    RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
    RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
    RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
    RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
    Finish off, weave in ends.

    Stuff pillows inside pouf. Center cover under edges of pouf to close. If desired, sew in place.

    SvarSlet
    Svar
    1. This is great!
      Thank you so much!
      I will make the readers aware of your English translation so that non-Danish speakers can read the pattern too.

      Slet
  18. I was able to convert the pattern to English for anyone that needs them (see below.) I'll be running to the store this afternoon to pick up yarn. Thanks so much for the pattern!

    MATERIALS
    Super bulky yarn
    Crochet hook size 12.75 mm
    Old blanket and pillow

    FINISHED SIZE
    30 cm high x 37 cm diameter

    NOTE
    Stagger increases so ottoman is not hexagonal.

    POUF

    RND 1: Make 6 sc in magic loop.
    RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
    RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
    RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
    RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
    RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
    RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
    RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
    RND 9: 7 sc, inc around (54 sc)
    RND 10: 8 sc, inc around (60 sc)
    RNDs 11-31: Work even next 20 rounds.
    RND 32: 8 sc, dec around (54 sc)
    RND 33: 7 sc, dec around (48 sc)
    RND 34: 6 sc, dec around (42 sc)
    RND 35: 5 sc, dec around (36 sc)
    RND 36: 4 sc, dec around (30 sc)
    RND 37: 3 sc, dec around (24 sc)
    Finish off, weave in ends.

    If desired, you can stuff the pouf now and continue the decrease rounds until you are able to sew closed. I chose to stop here so I can replace the stuffing at a later date, as needed.

    However, to get a “closed” ottoman, I have chosen to make a “bottom” which is then inserted into the hole of the ottoman (I got this brilliant idea from Yarnfreak, so I cannot take credit.)

    BOTTOM COVER

    RND 1: Make 6 sc in magic loop.
    RND 2: 2 sc in ea sc (12 sc)
    RND 3: 1 sc, inc around (18 sc)
    RND 4: 2 sc, inc around (24 sc)
    RND 5: 3 sc, inc around (30 sc)
    RND 6: 4 sc, inc around (36 sc)
    RND 7: 5 sc, inc around (42 sc)
    RND 8: 6 sc, inc around (48 sc)
    Finish off, weave in ends.

    Stuff pillows inside pouf. Center cover under edges of pouf to close. If desired, sew in place.

    SvarSlet
  19. Hej jeg er også ret ny og har et spørgsmål., Når du skriver *-* omgangen rundt (30 fm) skal jeg så kun lave de 30 masker? eller skal jeg køre den hele vejen rundt, for det bliver da mere end 30 masker??

    Hilsen Trine

    ps. Pisse fed puf

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine

      Tak for din kommentar og søde ord.
      Når der står *-*, betyder det, at du skal gentage det, der står mellem * * hele vejen rundt. De 30 fm viser, at når du har hæklet hele vejen rundt, så har du i alt 30 m hele vejen rundt.

      Giver det mening? Ellers er du velkommen til at spørge igen.

      Slet

Jeg sætter stor pris på din kommentar.
Det er prikken over i'et.
Tusind tak!

...

I really appreciate your comment.
It is the icing on the cake.
Thank you so much!