13. januar 2013

DIY: Strikket pandebånd med knap /// Knitted headband with button

Nu har jeg langt om længe fået nedfældet opskriften på mit pandebånd.
Det er meget let at strikke og kræver kun kendskab til ret og vrang masker, og så hæklede luftmasker til at lave en løkke.

Hvis I har spørgsmål eller kommentarer til opskriften, så giv endelig lyd! Jeg er på ingen måder ekspert i at sammensætte strikkeopskrifter, så hvis noget er uforståeligt, så skriv til mig.

Rigtig god fornøjelse med arbejdet.
Og husk endelig at dele dine billeder med mig, hvis du laver et pandebånd efter denne opskrift. Jeg vil hjertens gerne se andres versioner af arbejdet.

Update! Se Louises flotte version af pandebåndet her og Lisbeths version her.

NB! Opskriften er kun til privat brug. Du har hverken lov til at sælge den eller de ting, du laver ud fra opskriften.

Hvad skal du bruge? 
  • 2 nøgler garn (jeg har brugt Lana Grossa, Alta Moda Fine, men Rustic fra Hjertegarn er også ganske anvendeligt. Det er godt, hvis der er lidt stræk i garnet).
  • Strikkepinde nr. 4-5.
  • En knap 
  • En hæklenål nr. 3.

Jeg har strikket med dobbelt tråd, så pandebåndet blev tættere og på den måde bedre kan holde ørerne varme.

Forkortelser:
vr: vrang
udt: tag 1 maske ud
m: maske
indt: tag 1 maske ind

1. række: Slå tre masker op.
2. række: 1 ret, 1 vrang, 1 ret.
3. række: 1 vrang, 1 ret, 1 vrang.
4. række: 1 ret, tag 1 maske ud, 1 vrang, tag 1 maske ud, 1 ret (5 masker på pinden).
5. række: 1 vr, 3 ret, 1 vr.
6. række: 1 ret, 3 vr, 1 ret.
7 række: 1 vr, 3 ret, 1 vr.
8. række: 1 ret, 3 vr, 1 ret.
9. række: 1 vr, 3 ret, 1 vr.
10. rk: 1 ret, 1 vr, tag 1 m ud, 1 vr, tag en m ud, 1 vr, 1 ret (7 masker).
11. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
12. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret. 
13. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
14. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 udt, 1 vr, 1 udt, 1 ret, 1 vr, 1 ret (9).
15. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 3 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
16. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 3 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret.
17. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 3 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
18. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 udt, 1 vr, 1 udt, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret (11).
19. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
20. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret.
21. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
22. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 udt, 1 vr, 1 udt, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret (13).
23. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 3 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.
24. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 3 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret. 
25. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 3 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr.

26.-58. rk: Du fortsætter herefter med at tage ud på hver fjerde pind efter samme princip som det er gjort ind til nu. Du skal ende med at have 31 masker på pinden.

59.-154. rk: Strikkes uden at tage ud, skiftevis startes rækken med ret eller vrang.

155. rk: 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, strik 2 m sammen, 1 ret, strik 2 m sammen, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr (29).

156. rk: 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 3 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret, 1 vr, 1 ret.

157.-203: Herefter tages der ind på hver fjerde pind til der er fem masker på pinden efter samme princip som ovenstående.

Der lukkes af og hækles en lille løkke på enden. 
Den skal passe til størrelsen på den knap, du vil sætte på pandenbåndet.
Knappen syes på og du kan nu åbne og lukke pandebåndet ved hjælp af knappen.

Hvis du ønsker at pandebåndet skal være breddere, skal du blot tage nogle flere masker ud, og modsat skal du tage færre masker ud, hvis du ønsker pandebåndet smallere. Desuden kan du gøre pandebåndet kortere eller længere ved enten af strikke færre eller flere rækker på det stykke, hvor der "bare" strikkes frem og tilbage.

 ...

English Version coming soon!

11 kommentarer:

  1. Hej kære Emilie,
    Mange tak for din opskrift på det skønne pandebånd.Jeg ved ikke om jeg får fat i pindene, da jeg jo ikke er den mest tålmodige til at strikke,-men min søster er meget glad for det, og hun vil sikkert være super glad for den...måske kan vi så gøre en bytte handel :-) hvis hun har tid til at strikke for mig!
    Jeg håber du havde en dejlig jul?--- Jeg skal have Mathilde en uge,fra imorgen -glæder mig!
    Knus fra Dorthe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville da være dejligt, hvis din søster vil strikke dig et pandebånd. :-)
      Jeg havde en stille og rolig jul, hvilket var ganske fint. Håber også, du havde en dejlig jul?
      Det lyder hyggeligt med besøg. Jeg håber, I har haft nogle skønne dage.

      Slet
  2. Hejsa
    Faldt over din blog via en googlesøgning på pandebånd - og er straks gået igang med at strikket et efter dit fine mønster. Den bliver strikket i en tyk hvid alpaka på pind 5, og jeg vil glæde mig til at vise den frem på min blog - www.garnoggammelt.blogspot.com
    Jeg vil ligeledes glæde mig til at læse med her hos dig.

    Mange varme hilsner Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Iha, det lyder spændende. Jeg glæder mig til at se dit færdige resultat. Husk at måle pandebånden undervejs. Folks hoveder er jo forskellige, så måske skal dit pandebånd have en anden længde og/eller bredde.
      God fornøjelse med arbejdet.
      Og hjertelig velkommen til! :-)

      Varme hilsner tilbage, Emilie.

      Slet
  3. Takk for flot oppskrift :)
    Hilsen Beth

    SvarSlet
  4. Så fint det er! Likte godt detaljen med knappen Ü

    SvarSlet
  5. Tak for den fine opskrift, det var især dejligt at det ikke skulle syes sammen, aå der kommer en grim kant.Jeg vil købe en smart hattenål.
    Hellen

    SvarSlet
  6. I would love to make this - I hope the English version is still coming!

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh, I have completely forgotten about making an English translation.
      Thanks for the reminder!

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet

Jeg sætter stor pris på din kommentar.
Det er prikken over i'et.
Tusind tak!

...

I really appreciate your comment.
It is the icing on the cake.
Thank you so much!